Kilábalás a koronavírus járvány okozta válságból a rövid távú lakáskiadó piacon

Rövid tartalom:
A Felelős Szálláskiadók Szövetsége az egyik legfontosabb céljának tartja, hogy ne csak képviselje az iparágat a döntéshozók és a média felé, hanem...

A Felelős Szálláskiadók Szövetsége az egyik legfontosabb céljának tartja, hogy ne csak képviselje az iparágat a döntéshozók és a média felé, hanem a legjobb gyakorlatokat is terjessze a rövid távú lakáskiadók körében. Most nyilván mindenkinek a legtöbb kérdése a koronavírus várható hatásaival és az ezekre adandó legoptimálisabb válaszokkal kapcsolatban van. Ebben az anyagban egyfelől igyekszünk áttekinteni a legfontosabb szempontokat és stratégiákat az egyéni vagy akár céges bérbeadók számára. Emellett az anyag végén azt is ismertetjük, hogy Szövetségünk milyen lépéseket fog tenni annak érdekében -a hasonló tájékoztató anyagokon túl-, hogy minél előbb kilábaljunk a koronavírus jelentette válságból és a rövid távú szegmens a legjobb vitalitással tudjon majd a jövőben is működni.

Árazás, árazás, árazás

Talán meglepő, hogy ezzel a ponttal kezdem a felsorolást, de azt gondolom nincs ennél fontosabb most. Ami talán még meglepő, hogy elsősorban nem arról fogok írni, hogy miként kell árat csökkenteni, hanem arról, hogy miként ne.

A koronavírus és a különféle korlátozások, határzárak miatti vendég elmaradás előbb-utóbb biztosan enyhülni fog. Az is lehet, hogy itt egy kellemes meglepetésben lesz majd részünk és akár már júliustól értékelhető forgalom lesz megint Budapesten is. Azoknak az országoknak és régióknak a tapasztalatai alapján, akik a nyitásban előrébb járnak (vagy mint az USA egy EU méretű belföldi piaccal rendelkeznek) a közeli turizmus rendkívül erős lesz ezen a nyáron. Az utazási kedv meg van az emberek nagy részében továbbra is, de inkább olyan célpontot választanak, amit viszonylag gyorsan el tudnak érni. A mi térségünkben lehet arra számítani, hogy ez az EU teljes piacát (valamivel később pedig az Egyesült Királyságot) is fogja jelenteni. Emellett lehet még Ázsiából is érkező vendégekre is számítani, azokból az országokból, amelyek nagyrészt leküzdötték a vírust (vagy végig alacsony szinten tartották). Itt ugyanis sokkal kevésbé volt sokk szerű a koronavírus, mert korábban is találkoztak hasonlóval és tisztában vannak a hatékony védekezés (pl. maszk viselés) módszereivel is. Így bátrabban indulnak el távolabbi célpontok felé is, főleg, hogy Ázsiából kifejezetten szeretnek (és egyre többen engedhették meg maguknak ezt) minél messzebbre utazni.

Vendégek tehát lesznek, viszont, ha az ár szintet tartósan és általánosan lejjebb visszük azzal évekre betehetünk a rendes profitabilitásnak. Sajnos évek óta probléma a hazai rövid távú piacon a tudatos árazás hiánya, ami különösen az egyszerűbb, kisebb lakások között egy nagyon vészes lefelé tartó ár spirált indított el. Sokszor lehetett látni különféle fórumokon házigazdákat, akik a siker jeleként értékelték azt, ha hónapókra vagy akár egy évre előre teljesen betelt a naptárjuk foglalásokkal. Holott ez az egyértelmű kudarc jele és azt jelenti, hogy a lakás elképesztően olcsón volt kiadva. A vendégek átlagosan 1,5 hónappal a foglalás előtt foglalják le a szállásukat (nagy lakásokat jellemzően előbb, míg a kisebbeket jellemzően később) ebből következően ha 50%-nál nagyobb a lakás foglaltsága 1,5 hónapra előre, akkor valószínűleg valami nem stimmel az árazással, ha pedig ennél is magasabb, akkor gyakorlatilag biztos. Most persze kevesen érik el akár az 50%-ot, de fontos látni, hogy egy nagyon speciális időszakot élünk, amikor jelentős forgalmat csak a határzárak hamarosan érkező feloldása után várhatunk. A nyár egészére csak ekkor fognak az emberek igazán el kezdeni foglalni. Ezért nagyon fontos, hogy ne essünk pánikba és 1-2 hétnél távolabbi időpontjainkat ne kínáljuk szuper kedvezményes áron.  Félő, hogy a drasztikus vendégszám visszaesés most is arra fog ösztönözni sokakat, hogy több hónapra előre levigyék az áraikat, hogy így úgymond „bebiztosítsák” magukat vendégekkel, akikkel kapcsolatban nem biztosak, hogy milyen számban jönnek majd. Ez óriási hiba és ha nagyon sokan csinálják az az egész magyarországi piacot tönkre teheti, akár évekre is. Természetesen rövid távon csökkenteni kell az árakat ha azt látjuk, hogy a foglaltság alatta van az optimális szintnek, de nagyon fontos, hogy a távolabbi időpontokra magasabban tartsuk az árakat, semmi ok nincs pánikra, ha mondjuk 2 hónapra előre még csak 30%-on van a foglaltság mondjuk. Emellett a rövid távú csökkentésnél is érdemes figyelembe venni azt, hogy nagy vendégforgalom a határ zárak feloldása után hirtelen tömegesen jelentkezhet (a teljes, korlátozások, karantén nélküli EU-n belüli nyitás június 15. és július 1-e közé várható). Tehát indokolt, hogy egy kicsit most kivárjunk és a fenti 50%-os ökölszabályhoz is a határnyitás után mérjük a foglaltságunkat, a június második feli időpontjainknál érdemes még nem drasztikusa csökkenteni a korábbi árakhoz képest. Ráadásul jelenleg inkább a last minute foglalások dominálnak, ami szintén abba az irányba hat, hogy kevésbé csökkentsünk nagyon árakat 1-2 hétnél távolabb. Sok a bizonytalansági tényező most, de ez csak még inkább indokolja, hogy ne kezdjünk nagyszabású több hónapra előre történő árcsökkenésben, hanem, hogy a várható határ nyitás utáni dátumokra tartsuk az árakat azután pedig az ismert százalékos mérőszámok alapján ítéljük meg a forgalmat és ennek megfelelően alakítsuk az árainkat. Természetesen, mint mindig most is ugyanúgy oda kell figyelni arra, hogy milyen szezon van vagy hogy éppen hétköznapi vagy hétvégi napról van szó vagy esetleg van e valamilyen rendezvény arra az időszakra (sajnos a fesztiválok közül sok elmarad, de pl. a forma 1 még nem biztos). Hiszen ezeken az utazási trendeken a koronavírus szintén nem változtat.

A legjobb, ha egy professzionális árazót használunk. Ezek közül már több elérhető a magyar piacra is. Különféle algoritmusok alapján, de nagyjából ezek hasonlóan működnek és folyamatosan szondázzák, pásztázzák a piacot és ez alapján mérik a foglaltsági szintet a különféle dátumokra és alakítják az árakat egy általunk beállított középárat súlyozva a különféle érdeklődési szintnek megfelelően arra az adott dátumra. Ezek az eszközök nem tökéletesek (pl. a működésük miatt nem tudnak azonnal reagálni egy last minute bekövetkezett sokkszerű változásra, mint amilyen a koronavírus berobbanása volt) és nem lehet magukra hagyni őket, hiszen azt egyelőre például nem tudják mérni, hogy a keresőben előrébb vagy hátrébb került e a lakás vagy mondjuk hogy érkezett e egy rossz review ami időlegesen visszavetheti a forgalmat a lakásunknál. Így emiatt nekünk is figyelnünk kell folyamatosan a forgalom változását és manuálisan állítani a középárat, mondjuk hetente egyszer (lsd. a fenti százalékokat, de a legtöbb árazó jelzi nekünk az ideális foglaltsági szinteket). Ezzel együtt is szinte biztos, hogy magasabb bevételt fogunk tudni elérni ezen szolgáltatások használatával, mint ha mi önállóan próbálnánk az árakat belőni. Az első cég volt a Beyond Pricing, aki a világon ilyen árazó szolgáltatást nyújtott a rövid távon kiadóknak és a magyar piacot is már nagyon sok éve figyelik és talán nekik van a legnagyobb úgynevezett „történelmi” adatbázisuk. Így például már alapból tisztában vannak azzal, hogy a különféle rendezvények vagy mondjuk a szilveszter mennyire dobja meg a forgalmat a budapesti piacon és ezt be tudják építeni az árazási algoritmusukba. Így nem csak az éppen aktuális foglaltságból kiindulva tudnak árazni dátumokat hanem az évek tapasztalata során is. Ahogy írtuk egyrészt a napi foglaltság változásának követése nem a leggyorsabb ezeknél a rendszereknél, hanem van egy kis átfutás, másfelől ahogy szintén beszéltük az emberek nagy része csak másfél hónappal az érkezés előtt foglal. Emiatt ha egy árazó nem dolgozik korábbi évek adataival , hanem csak az aktuális foglaltsági szintből indul ki, akkor pl. a szilvesztert jelentősen alul árazhatja mondjuk áprilisban, amikor még kevesen foglalnak szilveszterre viszont lehet tudni hogy mondjuk 1-2 hónappal újév előtt egy elképesztően intenzív foglalási hullám fog indulni erre az időszakra. A Beyond Pricing tehát valószínűleg a legjobb árazó, viszont egyáltalán nem olcsó, 1%-át kérik el minden foglalási összegnek, ahol az ő általuk javasolt árak voltak. A magyarországi piacon még két ismertebb cég működik a PriceLabs és a Wheelhouse. A PriceLabs egy elég jó algoritmust használ és régebb óta működik Magyarországon még a Beyond Pricing-nál is, ugyanakkor a felülete nem től felhasználó barát. A WheelHouse-t több a Beyond Pricingból kivált vezető alapította azzal a céllal, hogy egy még jobb szoftvert hozzanak létre. Nagyon ígéretes is és egy elég jól átlátható és kezelhető felülete van, de még egyelőre látszik, hogy az adatbázisuk nem akkora, mint a régebb óta a piacon lévő cégeké, különösen ott ahol később jelentek meg, mint mondjuk nálunk.

Hosszútávú bérbeadás

Sokan döntöttek úgy a márciusi leállást követően, hogy hosszú távra adják bérbe a lakásaikat. Ez bizonyos esetekben racionális stratégia is lehetett, de sok esetben a szükség szülte. Természetesen itt el kell különíteni azt, aki csak néhány hónapra adta ki a lakást: ez nagyon is indokolt lehetett a teljesen visszaesett foglaltsági szintet követően. Ez a stratégia gyakran volt indokolt és gyakorlatilag egy jelentős kedvezménynek felelt meg, ami a leállás időszakában abszolút indokolt lehetett. A fő kérdés, hogy mennyire volt jó stratégia az, ha valaki fixen egy teljes évre adta ki a lakását, úgy, hogy az már nem lesz bevonható a rövid távú piacra jövő tavasz-nyár előtt. Voltak olyan lakások, amelyeknél már a válság előtt is kérdéses volt, hogy tényleg jobb volt e, hogy a hosszú távú piacon szerepeltették őket. Ezeket nyilván most még inkább érdemes volt átterelni a hosszú távon bérbe adott lakások piacára. De emellett voltak olyan lakások, amelyeket a több hónapos leállás és az utána is esetlegesen várható bevétel csökkenés lendítette abba a kategóriába, hogy megérte hosszú távra kiadni – vagy talán még most is megéri. A dilemmát az is persze tovább mélyítette, hogy a hosszú távú bérbeadásra kínált lakások bérleti díjai is jelentősen estek, bár ahogy egyre optimistábbak lettek a kilátások, úgy kezdett az árszint is felfelé menni. Jelenleg megfelelő hirdetés mellett nagyjából 10%-al olcsóbban lehet kiadni a lakásokat a korábbi valószínűleg eleve túlfűtött árakhoz képest. Ennek fényében kell tehát mindenkinek átértékelni, hogy 1-2 héttel a határ nyitás (legalábbis az európai országok többsége és néhány ázsiai ország irányába) előtt érdemes fél vagy egy évre kiadni a lakást. Ez komolyan felmerülhet továbbra is pl. olyan 13. kerületi lakásoknál, amelyek nem közvetlen a körútnál vannak vagy éppen a 9.  kerület legtöbb részén, illetve a 8. kerület Palota negyeden kívüli részén. Vagy éppen a 6. és 7. körúton kívüli részein. Az ezen túli lakásoknál pedig mindig is kérdés volt, hogy ezek miért szerepeltek a rövid távú piacon. Hiszen feltehetően a legjobb nyári hónapokat leszámítva sosem termeltek több bevételt egy hónapban, mint amennyi havi bérleti díjat termeltek. Amellett, hogy ezek a tulajdonosnak se érték meg, hogy rövid távon legyenek piacra dobva, a szegmens egészére is rossz hatással voltak, mert a kicsit elszívó hatás is elszívó hatás és azoknak csökkeni az árszintjét akik egyébként nagyon is életképesek a rövid távú piacon.

Amit viszont továbbra is érdemes, az jelentős árkedvezményeket adni az egy hetes (10-15%) és a hosszú távú bérbeadás esetén (20-30%) amely segíthet abban, hogy minél több nap legyen kiadva egy hónapban. Persze ha egy hónapnál további ez az foglalás, akkor már itt is érvényesek lesznek azok a számítások, amik a fentebb a hosszútávú bérbeadás kapcsán szóba jöttek.

Flexibilitás

Nyilvánvalón rengeteg a bizonytalanság a körül, hogy a vírus hogyan fog alakulni az elkövetkező hónapokban és hogy várható e újabb fertőzés hullám és ha igen akkor mikor. Akkor is így van ez, ha egyre több okunk van az optimizmusra nemcsak idehaza, de nemzetközi szinten is. Mindemellett, az emberek élethelyzetében is több a bizonytalanság – akár esetleges megbetegedés, akár esetleges életkörülmény változástól való félelem miatt. Ezek mind abba az irányba hatnak, hogy ha csak időlegesen is (erre pl. az AirBnb most lehetőséget kínál) enyhítsünk a lemondási feltételeken és azt ha lehet a legenyhébbre állítsuk. Általában is elmondható volt – továbbra is az Airbnb platformjából kiindulva- hogy a enyhe (ami öt nappal érkezés előttig történő lemondás esetén adott teljes visszatérítést) lemondási szabályzatánál szigorúbbat alkalmazó házigazdák már komolyabb forgalom csökkenésre számíthattak emiatt. Ez a mostani helyzetben hatványozottan igaz. Nagy valószínűséggel sokkal többet veszítünk az elmaradt foglalásokkal, mint amit nyerünk azzal, hogy esetleg 1-2 lemondott foglalásnál több pénzt tudunk megtartani egy szigorú lemondási szabályzatnak köszönhetően. Arról nem is beszélve, hogy ha tényleg indokolt a lemondás, például mert egy második hullám érte, akár a küldő, akár a fogadó országot (tehát minket), akkor várható, hogy az Airbnb illetve a többi platform is, ismét egyoldalúan enyhíteni fog a lemondási feltételeken. A tapasztalatom nekem személy szerint pedig az, hogy a vendégek, legalábbis az Airbnb-n, alapos indokkal szokták csak a foglalásukat törölni.

Belföldi és EU-n belüli turizmus

A Beyond Pricing blogja a közelmúlt adatainak elemzése után számtalan olyan desztinációra bukkant az USA-ban, ahol a nyitás után magasabb vendégszámot regisztráltak, mint tavaly! Lévén, hogy a hátárok Amerikában teljesen le vannak zárva, ezt a keresletet nyilvánvalóan a belföldi turizmus fűti. Más kutatások és elemzések is azt jósolják, hogy az emberek egy jelentős része idén inkább közelebbi célpontot fog választani az utazásához. Olyat, amit vagy autóval fel tud keresni vagy ha repülővel is érkezik, akkor is olyan célországot választ majd ami 1-2 órára található, amit például maszkban utazva is el lehet viselni. Ennek fényében az Európán belüli forgalom erősebb lehet, mint a korábbi években, ha sokan a távolabbi célpontok helyett a kontinensre mennek nyaralni. Érdemes tehát jobban felkészülni erre a közönségre. Például úgy, hogy alaposan tájékozódunk arról, hogy milyen parkolási lehetőségek vannak a közelünkben, ahol olcsóbban és biztonságosabban tud az érkező parkolni, mint az utcán. Ott ugyan még mindig ingyenes a parkolás, de várhatóan már nem sokáig, ráadásul jelenleg pont az ingyenesség miatt még nehezebb parkolóhelyet találni, mint korábban. Ugyanakkor a home office elterjedése miatt a parkolóházak forgalma visszaesett. Érdemes is esetleg megkeresni néhányat, hogy kedvezményes áron nem tudunk e parkolóhelyet itt bérelni. Az ingyenes parkolási lehetőség kínálása ebben a szezonban biztosan nagyon komoly plusz csáberőt fog jelenteni. Nem közvetlen a belföldi vagy EU-n belüli turizmushoz kapcsolódik, de részben idetartozó téma, hogy érdemes olyan szolgáltatásokat vagy programot nézni és kínálni, akár már a hirdetési oldalon, amelyek a jelenlegi helyzetben különösen érdekesek lehetnek: pl. bicikli biztosítása vagy egy kölcsönzővel megállapodás, esetleg túrák kínálása és szervezése akár Budapestre (pl. építészeti túrák) akár Budapest környékére a zöldbe vagy pl. vár látogatás, Visegrád, Szentendre stb. A hangsúly itt az olyan programokon van, amelyek kültériek, ezekre feltehetőleg most megnő az igény és a tömegközlekedést is ha lehet most elkerülnék az emberek (itt lehet akár belföldi, városon belüli transzfer szolgáltatásokat is kínálni).  Szintén idén valószínűleg különösen kiemelt lesz a családos utazók aránya, akiknek egy nagy része már nagyon szeretne kimozdulni otthonról. Így érdemes a gyerekeseknek kínált programokra, szolgáltatásokra is hangsúlyt fektetni vagy akár a lakást is minél inkább család barátabbá tenni. Ez a közönség hagyományosan is az egyik legfontosabb célközönsége a rövid távú lakás bérbeadásnak.

Takarítás

Ami egészen biztos, hogy a közel jövőben megváltozik az utazáshoz, közösséghez való viszonya és olyan szempontok kerülnek első helyre a döntésnél, amelyek korábban esetleg ha fontosan is voltak, de mégse a választás alapját jelentették.

Ha a takarítást nem vesszük figyelembe, akkor egyértelműen a rövid távon bérbeadott lakás az, ami nagyobb biztonságot, kell hogy jelentsen az utazóknak a koronavírus helyzet közepén, mint egy hotel. Nincsenek zsúfolt lobbik és egyéb terek, amin óhatatlanul át kell jutnunk ahhoz, hogy eljussunk a szobánkba. A self checkin megoldásoknak köszönhetően ma már az is problémamentes, hogy úgy tudja elfoglalni a vendég a lakást, hogy ne kelljen közeli kapcsolatba lépnie senkivel. Ez olyan, amit a hotelek még mindig nem nagyon tudnak megoldani. Egy bérelt lakásnak saját fűtési és hűtési rendszere van, szemben a hotelek központi rendszereivel, amelyek több kutatás szerint is komoly veszélyt jelenthetnek vírus idején. Továbbá számtalan olyan funkció, ami alapvetően vonzóvá tud tenni egy jó hotelt – svédasztalos reggeli és vacsora, wellness részleg- hirtelen olyan dolog lett, amit inkább el akar mindenki kerülni. Az egyetlen, amiben a komolyabb hotelek erősek, az egy standard minőség nyújtása, ami kiterjed a tisztaságra is. Ezt a standard minőséget egyáltalán nem lehetetlen megvalósítani egy apartmanban se és épp itt az ideje, hogy ne csak egy-két szolgálató esetében, de általánosan terjesszük el a minőségi takarítást idehaza is. Ez alapesetben is nagyon fontos, de a jelen helyzetben ezen múlik, hogy ki tudjuk e használni azt a versenyelőnyt, amire ennek a pontnak az elején utaltam. Ugyanakkor, ha az lesz az általános benyomás, hogy a takarítás (vagy éppen a mosás) általában kívánnivalókat hagy a szegmensükben az egy olyan tényező lesz, ami most potenciálisan távol tarthat nagyon sok embert. Számtalan oldal van, ahol lehet egyszerű, de jól működő takarítási protokollokat találni. Ilyen például a takarító menedzser szoftver Properly blogja például: https://www.getproperly.com/blog/

Itt ahhoz is találunk tippeket, hogy a koronavírus járvány idején milyen extra óvintézkedéseket érdemes tenni. Hamarosan egyébként elérhető lesz Magyarországon is az Airbnb új programja, ahol ők adnak egy takarítási protokollt a házigazdáknak, akik aztán ha vállalják ennek a követését, akkor egy külön jelvényt is kapnak, ami kiemeli őket a keresőben (ahol feltehetően magasabb helyezésre is számíthatnak majd). Addig is érdemes mindenképp kiemelni már rögtön a profilunk elején, ha szigorú takarítási protokollt követünk vagy azt, hogy milyen extra óvintézkedéseket teszünk a járvány idején. Ami el is visz minket az utolsó ponthoz…

Információ, információ, információ

Nagyon fontos, hogy ne csak tétlen szemlélők legyünk ebben az egész történetben, de proaktívan járuljunk hozzá ahhoz, hogy a vendégek vagy a vendég jelöltek megfelelő információval rendelkezzenek, mind az általános hazai járványügyi helyzettel, mind azzal kapcsolatban, hogy mi milyen lépéseket teszünk a vendégek biztonsága érdekében. A szigorú takarítási protokollok hangsúlyozása mellett lehet ilyen pl. kézfertőtlenítő bekészítése vagy a takarítószerek és eszközök elől hagyása, ha a vendég esetleg maga is szeretne kitakarítani (sokan lesznek most ilyenek) a kényesebb helyeken. Azt is fontos látni, hogy rengeteg embernek nincsenek megfelelő és pontos információi a hazai vírushelyzetről sem és például nem feltétlen tudják, hogy Magyarország enyhébben jutott túl a víruson, mint nagyon sok más ország és hogy most nagyon alacsony itt a fertőzöttek száma. Érdemes a bevezetőbe egy nagyon rövid utalást berakni akár a vírushelyzetről idehaza, akár a saját szigorúbb takarítási protokollunkról megjelölve, hogy melyik szekcióban tud még többet olvasni erről az érdeklődő ha akar (pl. Other things to note AirBnb-n). Az is nagyon fontos, hogy a meglévő vendégeinknek is időközönként küldjünk tájékoztató levelet, mert ők valószínűleg ugyanúgy mérsékelten rendelkeznek információval a hazai helyzetről, mint azok, akik foglalás előtt vannak. De nyilván érdemes nekik is elmondani, ha szigorítottunk a takarítási protokollunkon, vagy esetleg biztosítani őket arról, hogy ha valami hirtelen változás lenne, akkor flexibilisek leszünk a visszatérítéssel. Számtalan olyan foglalást lehet így megőrizni, akik alapvetően utaznának, csak bizonytalanok és információ és megerősítés híján a lemondás mellett döntenek.

Persze ne csak a szavak szintjén, de tényleg vegyük komolyan a vírust és az ellene való védekezést. A korlátozások mindenképp szükségesek voltak (még ha a célzottságán lehetett is volna finomítani) és nagy áldozatok árán sikerült elérnünk idehaza és szerte Európában is, hogy a vírus gyakorlatilag, mint járvány most elmúlt. Mindenképp eljött a nyitás ideje és ezt optimistán kell tennünk, de egyben megfontoltan is, mert a vírus még egy ideig biztosan velünk lesz. Emiatt nem lehet persze teljes országokat lezárni teljesen, mint ahogy az autó forgalmat se szüntetjük meg csak azért mert rendszeresek az akár halállal járó súlyos balesetek is. Ugyanakkor ott is számtalan óvintézkedést teszünk és szabályokat hozunk a biztonság érdekében. Sok múlik az egyéneken is. Nincs ez itt se másképp. Érdemes tehát például információs anyagokat elhelyezni a lakásban is, vagy esetleg 1-1 eldobható maszkot bekészíteni a vendégeknek (ezeket most már újra lehet normális áron kapni) és ezeknek a fontosságára felhívni a figyelmet zárt térben. Egyértelműen a maszkviselés és a távolságtartási szabályok, és higiénia volt az, aminek köszönhetően több ázsiai ország szigorúbb lezárások nélkül tudta átvészelni a járványt. Ha pedig fel is bukkantak gócok, azokon gyorsan úrrá tudtak lenni. Nem lesz ez más országokban és itthon se másképp, de nagyon fontos, hogy ne csak a központi intézkedésekre várjunk, hanem mi magunk is mindent megtegyük, hogy megelőzzük egy újabb járvány kirobbanását. Itt ránk, szállásadókra kiemelt szerep fog jutni, azt pedig senkinek nem kell különösen hangsúlyozni, hogy mennyire kiemelten fontos nekünk, hogy a nyitás tényleg sikeres és biztonságos legyen.

+1 Mit tesz a Felelős Szálláskezelők Szövetsége

Végül pedig arról kicsit, hogy mi az, amit mi, mint az iparág egészét képviselő szövetség fogunk tenni annak érdekében, hogy minél kevesebb veszteséggel élje túl minden kiadással komolyan és felelősen foglalkozó ezt a nem könnyű időszakot a rövid távú lakáskiadásban.

Elsőként ez az anyag és annak minél szélesebb terjesztése is azt a célt szolgálja, hogy a helyzetre kellő súllyal, de nem fejvesztve és az iparágnak akár hosszútávú károkat is okozva reagáljanak a szereplők a kialakult helyzetre. Rögtön az elején -nem véletlenül- beszéltem például az árazás fontosságáról, illetve arról, hogy mennyire fontos, hogy megelőzzük, hogy ész nélkül kezdjenek a kiadók nagyobb számban árat csökkenteni, ami lazán tönkre teheti évekre is a piacot. A tapasztalat az mindenhol, hogy egy negatív ár spirálból nagyon nehéz visszamászni később. Nagyon fontos, hogy ezt megelőzzük. Én személy szerint ezt gondolom a legnagyobb kihívásnak az előttünk álló időszaknak. De nyilván minden egyéb pont a fentiek közül nagyon fontos ahhoz, hogy ne csak túléljük, de akár erősebben is kikerüljünk ebből a nehéz időből.

Mint korábban, most is folyamatosak a tárgyalásaink a döntéshozókkal. Jelenleg különösen az önkormányzatok vannak fókuszunkban és volt is már olyan kerület, ahol sikeresek voltak a megkereséseink és sikerült a szabályozást egy ésszerű irányba terelni. Igyekszünk ezt tovább vinni minden más kerületben is, kiemelten persze a 5. és a 6. kerületet, ahol különösen barátságtalan most a hozzáállás a rövid távú bérbeadáshoz, sokszor egyébként az emberek akaratával is szembe menve (hiszen a társasház hozzájárulásának megszerzése már régóta követelmény). Mindenképp az a célunk, elismerve azt, hogy szükség van szabályozásra és a kiadókkal szembeni elvárásokra, de ehhez fontos annak a társítása, hogy ha valaki ezeknek megfelel annak ne kelljen indokolatlan korlátozásokkal szembenézni.

Kiemelt célunk, hogy a szélesebb közvéleményt is elérjük és egy reális képet alakítsunk ki a rövid távú lakáskiadó szegmensről és annak a tényleges várospolitikai hatásairól. Jelenleg sajnos az látszik, hogy ez a tevékenység egyfajta mumus lett, aminek a szabályozását gyógyírként lehet kínálni változatos problémákra. Gyakori itt a külföldi példák citálása is, sokszor úgy, hogy azokban a városokban ahonnan a példákat hozzák, teljesen más a helyzet, mint nálunk (pl. a rövid távú lakáskiadás mindenhol jelen van a városban) vagy éppen elhallgatják, hogy ezek a korlátozások nem nagyon vezettek eredményre. Mindenesetre döbbenetes élmény azt látni, hogy most amikor kísértetiesen üres a város és nem csak mi kiadók, de gyakorlatilag a belvárosi vállalkozók mindegyike, de a gazdaság egésze is a bőrén érzi a válságot, még mindig ott tartunk, hogy egyes politikusok és szervezetek drasztikusan akarják korlátozni a rövid távú lakáskiadást. Nyilván van, akit erre üzleti célok motiválnak, még ha azt gondoljuk, hogy így nem fognak tudni tartósan előbbre lépni. Velük is keressük a párbeszédet persze. Ugyanakkor nagyon sokan mások csak kellő információk hiányában vagy éppen ötlettelenség miatt tartanak minket a támadások fókuszában, pedig biztos, hogy nem a drasztikus tiltás fogja elhozni az üdvözítő eredményt. Fontos tehát, hogy minél szélesebben terjedjen tehát a valós kép a hazai helyzetről és célunknak tekintjük a próaktívabb fellépést is. Ennek egyik eleme ez az anyag is vagy éppen a régi adósságunk törlesztése, hogy egy komolyabb honlappal rendelkezzünk (www.fszksz.hu), ahol folyamatosan fogunk hasonló anyagokat és híreket publikálni. A közelmúltban egy jelentős tagbővítésen is átestünk, így gyakorlatilag már minden komolyabb hazai üzemeltető céget a tagjaink között tudhatunk. Szövetségként csak cégeket képviselhetünk, de szoros a kapcsolatunk a magánszemélyeket tömörítő Magyar Apartmankiadók Egyesületével (MAKE) és keressünk más módokat is arra, hogy a hazai piac tényleg minden szereplőjét elérjük.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Vélemény, hozzászólás?

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment